Louis Vuitton gaat prijzen in Japan verhogen

De Japanse yen is in een paar maanden tijden sterk verzwakt ten opzichte van de euro en de Amerikaanse dollar, conform de strategie van de nieuwe premier Shinzo Abe. “Het risico van een valutaoorlog ligt op de loer”, zo verklaarde miljardair en CEO Beard Aault van Louis Vuitton Moet Hennesy op 31 januari. Hij maakte toen al bekend dat Louis Vuitton haar prijzen op de Japanse markt op 15 februari zou aanpassen. De producent van onder meer luxe tassen, juwelen en horloges haalde vorig jaar 8% van haar omzet uit Japan.

“We zijn een netto importeur, dus een zwakkere yen en hogere materiaalkosten zijn gedeeltelijk de reden voor de prijsverhoging”, aldus woordvoerder Kaori Fuse van Louis Vuitton Japan. De prijsstijging van gemiddeld 12% op het assortiment is de grootste sinds de toetreding van het merk tot de Japanse markt in 1978. De laatste keer dat Louis Vuitton haar prijzen verhoogde was in augustus 2011, toen werden de horloges en sieraden 3,8% duurder. Het bedrijf zegt haar prijzen regelmatig onder de loep te nemen, want in november 2008 werden producten die van leer gemaakt zijn 7% goedkoper.

Kopen in eigen land

Volgens analist Cedric Rossi van Bryan Gaier & Co zal de Japanse consument van luxegoederen toch in eigen land blijven winkelen, ondanks de mogelijke prijsverhogingen. In het verleden kochten Japanse consumenten meer goederen in het buitenland, zodat ze konden profiteren van de sterke yen. Nu zijn de rollen omgekeerd en is het juist veel minder aantrekkelijk geworden voor Japanners om goederen in het buitenland te kopen. Volgens Rossi moeten we niet vreemd opkijken als andere fabrikanten van luxegoederen hun prijzen in Japan ook gaan verhogen.

De prijsverhoging zal waarschijnlijk weinig effect hebben op de verkopen van Louis Vuitton, omdat dit soort luxeproducten gekocht worden door mensen die een prijsverhoging makkelijk kunnen dragen. “Goede merken hebben een lage prijselasticiteit”, aldus analist Dairo Murata van JP Morgan Securities Japan Co. “Mensen die producten van dergelijke merken kopen maken zich waarschijnlijk niet zo druk om 10.000 yen meer of minder”.

Bron: Bloomberg

Filiaal van Louis Vuitton in Tokyo