Samsung verwacht lagere winstmarge door sterke valuta

In het boek 'Currency Wars' legt Jim Rickards uit hoe landen elkaar bevechten door hun munt zwakker te maken. Een zwakkere valuta maakt importgoederen weliswaar duurder, maar tegelijkertijd plaatst het de exporterende bedrijven in een gunstige marktpositie. Door een zwakke valuta worden de producten uit jouw land goedkoper voor consumenten elders in de wereld, die een andere valuta gebruiken. Omgekeerd geldt dat een sterke munt nadelig is voor de exporterende bedrijven in eigen land, en daarmee ongunstig voor de werkgelegenheid.

Wereldwijd zien we dat verschillende handelsblokken proberen de waarde van hun munt te ondermijnen, enerzijds door de centrale bank geld te laten drukken en anderzijds door te dreigen met het toestaan van een hogere inflatie (waarvan Japan het meest recente voorbeeld is). Steeds vaker zien we landen (en bedrijven) de beschuldigende vinger wijzen naar landen die de waarde van hun munt proberen te drukken. Ook Samsung voelt blijkbaar de gevolgen van de valutaoorlog, want door de relatief sterke won moet ze meer snijden in haar winstmarge om concurrerend te blijven met de vele concurrenten die consumentenelektronica maken.

Analist Kim Hyung Sik van Taurus Investment Securities merkt op dat de high-end smartphone markt verzadigt raakt, terwijl er aan de onderkant van de markt veel groeipotentieel zit in China. Daar wordt sterk op prijs geconcurreerd, want lokale Chinese fabrikanten leggen hun instapmodellen al vanaf $100 in de winkels. Als Samsung van deze groeiende markt wil meeprofiteren zal het ook goedkopere toestellen moeten aanbieden, waarbij de relatief sterke valuta van Zuid-Korea voor Samsung in het nadeel werkt.

Winst en omzet steeg

Samsung haalde in het vierde kwartaal een nettowinst van 7,04 biljoen won (~€4,85 miljard), meer dan de 6,8 biljoen waar een panel van 31 analisten op gerekend hadden. De omzet van Samsung stegen met 19% tot 56 biljoen won, waarbij de brutowinst met maarliefst 89% groeide tot 8,84 biljoen won. Bloomberg schrijft dat het Zuid-Koreaanse bedrijf als gevolg van de sterke won alleen in het vierde kwartaal van vorig jaar al 360 miljard (€250 miljoen) won aan brutowinst is 'misgelopen', vooral op de Chinese en Braziliaanse markt speelde de wisselkoers een grote rol.

Andere grote Zuid-Koreaanse bedrijven, zoals autofabrikanten Hyundai en Kia, lieten in het vierde kwartaal van vorig jaar ook een lagere winstmarge zien als gevolg van de appreciatie van de won. “De sterkere won heeft duidelijk een nefatieve impact op de winstmarge, maar dat is niet de enige zorg van Samsung. De tegenvallende cijfers die Apple eerder bekendmaakte lieten ook al zien dat de marktsituatie moeilijker is geworden”, aldus analist Sean Kim van Standard Chartered Plc.

Marktleider

Een kwart van alle wereldwijd verkochte smartphones is afkomstig van Samsung. In China was Samsung in het derde kwartaal van 2012 zelfs marktleider als het gaat om de verkoop van nieuwe toestellen. Apple neemt op de Chinese markt de zesde plaats in, achter een aantal lokale smartphonefabrikanten zoals Lenovo, ZTE en Huawei. De zwakke marktpositie van Apple in deze groeimarkt is toe te schrijven aan het ontbreken van een goedkopere telefoon in het assortiment.

Wereldwijd verkocht Samsung het afgelopen jaar 213 miljoen smartphones, tegenover 135,8 miljoen stuks voor Apple en 35 miljoen voor Nokia. De wereldwijde verkoop van smartphones nam ook in 2012 toe, want wereldwijd werden er in het afgelopen jaar 700 miljoen nieuwe toestellen verkocht. Dat is een stijging van 43% ten opzichte van het jaar ervoor. “Het is de vraag hoeveel marktaandeel Samsung nog kan veroveren, nu de groei van Apple terugloopt en de concurrentie van goedkope Chinese fabrikanten intensiveert”, aldus Heo Pil Seok van Midas Inteational Asset Management.

Samsung ziet winstmarge slinke