HSBC ontzegt klanten toegang tot spaargeld

Klanten van HSBC mogen geen grote bedragen van hun bankrekening halen, tenzij ze kunnen aantonen waarvoor ze het geld nodig hebben. In het Britse radioprogramma Money Box vertelden klanten van de bank dat ze bedragen uiteenlopend van £5.000 tot £10.000 niet los konden krijgen bij de bank. HSBC heeft toegegeven dat ze een verandering in het beleid – dat in november vorig jaar werd doorgevoerd – niet heeft gecommuniceerd naar haar klanten.

Stephen Cotton wilde £7.000 opnemen bij zijn lokale HSBC bank, zodat hij een lening aan zijn moeder kon terugbetalen. Een jaar geleden had hij ook al een relatief groot bedrag opgenomen, maar dit keer ging het niet zonder problemen. De bank weigerde het geld te geven, omdat naar hun zeggen onvoldoende was aangetoond waarvoor het geld bestemd was. De bank wilde eerst een brief zien van de moeder van Cotton. Zonder die extra informatie kon de bank het volledige bedrag niet vrijgeven. Na enig aandringen en onderhandelen kreeg hij £3.000 mee, nadat bedragen van £5.000 of £4.000 hem ook ontzegd waren. Voor het resterende bedrag moest hij de volgende dag terug komen.

Volgens HSBC was het niet nodig om de klanten van tevoren te informeren over de verandering in het beleid. “Het was geen verandering in de algemene voorwaarden van de bankrekening. Daarom waren we niet verplicht dat van tevoren te melden aan klanten”, zo schrijft de bank in een schriftelijke verklaring.

HSBC werkt niet mee

Stephen Cotton begrijpt niet waarom de bank, waar hij al 28 jaar klant is, opeens zo moeilijk doet. “Ze weten wie ik ben. Het kan niet zo zijn dat ik moet uitleggen wat ik met mijn geld ga doen. Het is tenslotte mijn geld, niet dat van hun.”

Een ander voorbeeld komt van Peter uit Wiltshire. Hij wilde £10.000 opnemen, geld dat hij nodig had om zijn zoons te betalen en om een lange vakantie te kunnen bekostigen. Hoewel hij de bank een dag van tevoren informeerde, kreeg hij het geld aanvankelijk niet mee. Het geld voor zijn zoons moest via een bankoverschrijving en het geld voor de vakantie kreeg hij pas als hij papieren kon laten zien van de vakantie die hij geboekt had (die papieren had hij nog niet). Na een tweede gesprek kreeg hij het geld pas vrij.

Ook Belinda Bell deed op het radioprogramma haar beklag over de werkwijze van HSBC. Ze wilde geld opnemen om het bouwbedrijf te betalen, maar ze kreeg het geld pas vrij nadat ze een factuur liet zien.

Bescherming spaargeld

Volgens HSBC is het nieuwe beleid toegespitst op de aanpak van criminaliteit. Klanten zouden op deze manier beschermd worden tegen criminelen die geld proberen op te nemen met een gestolen bankpas. Klanten krijgen echter het gevoel dat ze niet meer over hun eigen geld mogen beschikken. HSBC gaat een excuusbrief sturen naar klanten en zal ze ook wijzen op hun rechten. Het gebrek aan bewijsmateriaal alleen is namelijk niet voldoende om een opname te weigeren. Er moeten dan meer factoren mee spelen die voor de bank reden kunnen zijn om het geld niet vrij te geven.

Bron: BBC

HSBC doet moeilijk over vrijgeven spaartegoeden

HSBC doet moeilijk over vrijgeven spaartegoeden