Hoe financier je jouw bedrijf?

Voor veel bedrijven is het doen van grote uitgaven of investeringen een lastig verhaal. Slechts weinig bedrijven hebben zelf voldoende liquide middelen om dergelijke stappen te zetten. Om toch de groei te kunnen doorzetten maken veel bedrijven gebruik van externe financieringen. Welke manieren er zijn lees je in dit artikel.

Zakelijke lening

Een zakelijke lening is een veelgebruikte manier van bedrijfsfinanciering. Deze wordt vooral ingezet bij een grote uitgave. Denk hierbij aan nieuwe machines, uitbreiding van het kantoor of het in gebruik nemen van nieuwe systemen. Bij een zakelijke lening betaalt de lener in gelijke delen het geleende bedrag terug. Hoe langer deze zogenaamde looptijd is, hoe lager het maandelijks af te lossen bedrag.

Zakelijk krediet

Een zakelijk krediet kun je zien als een extra potje geld dat beschikbaar wordt gesteld. Ondernemers kunnen op ieder moment gebruik maken van het potje en terugbetalen wanneer het uitkomt. Deze methode is vooral ideaal wanneer er snel geld nodig is. Dit kan voorkomen wanneer het bedrijf moet wachten op betalende klanten, maar zelf wel uitgaven moet doen. Groot voordeel van een zakelijk krediet is dat er alleen rente betaald hoeft te worden wanneer het krediet ook daadwerkelijk wordt gebruikt.

Investeerders

Ook het zoeken van investeerders is een manier om aan extern geld te komen. Voordeel aan deze methode is dat er vaak een gunstige rente aan verbonden is. Wat veel bedrijven als een groot nadeel ervaren, is dat veel investeerders een zekere vorm van inspraak binnen het bedrijf eisen als tegenprestatie. Hierdoor zijn ondernemers niet meer vrij om hun bedrijf te runnen zoals ze dit zelf graag willen. Ook voor het inzetten familieleden of vrienden als investeerders zijn ondernemers vaak huiverig. Ze zijn bang dat zakelijk en privé hierdoor te dicht bij elkaar komen te liggen.

Crowdfunding

Crowdfunding is een vrij nieuwe manier om aan geld te komen. Crowdfunding kan op diverse manieren worden ingezet. Zo kan er gekozen worden voor geen tegenprestatie, maar dat zal donateurs niet snel enthousiasmeren. Daarom zijn tegenprestaties een goede manier om donaties te vergaren. Hierbij kun je kiezen om aandelen te geven in als ruilmiddel, maar ook om geld op den duur terug te betalen. Een laatste optie is de donatie met niet-financiële tegenprestatie. Hierbij kun je kiezen voor het aanbieden van een gratis product of dienst. Als extra voordeel bouw je direct naamsbekendheid op en dat is vooral voor startende ondernemers een groot pluspunt.

Dit artikel is tot stand gekomen door een samenwerking met NEW10