België doet mee aan Chinese handelsroute

In navolging op een aantal andere Europese landen heeft ook België ingestemd met deelname aan het miljardenproject dat Europa met verschillende Chinese industriesteden moet verbinden. Al in 2013 presenteerde de Chinese president Xi Jinping zijn plannen voor een Euraziatische handelsroute. Deze handelsroute wordt ook wel de ‘Silk Road’ genoemd, een naam die verwijst naar de oude handelsroutes van China richting het Midden-Oosten, Rusland en Europa.

Silk Road

De ‘Silk Road’ is een verzamelnaam voor meerdere handelsroutes, namelijk een spoorlijn over land en een route over zee die via de Zuid-Chinese Zee en de Indische Oceaan. Voor de aanleg van de nieuwe handelsroute heeft China een fonds van omgerekend 40 miljard dollar gerealiseerd. De aanbesteding en de verdeling van het geld gebeurt via de Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB), een instituut dat brede steun kreeg van meer dan vijftig landen. Op het moment van schrijven heeft de Chinese investeringsbank 57 leden, waaronder veertien Europese landen. Al deze landen zijn op enige wijze betrokken bij de realisatie van deze nieuwe handelsroute, maar het zijn China en India die de kar trekken. Deze twee landen verstrekken ruim 70% van de benodigde middelen.

Aanvankelijk was België terughoudend met deelname aan de investeringsbank, maar nu gaat ze toch overstag onder druk van het Belgische bedrijfsleven. Zij willen dat ook België wordt aangesloten op deze handelsroute, die steeds belangrijker zal worden vanwege de toenemende handel tussen China en Europa. Ook in Europa moeten grote bedragen geïnvesteerd worden om de transportcapaciteit van het spoorwegennet op peil te brengen. Volgens de Belgische krant De Morgen heeft de Chinese president Xi Jinping tijdens gesprekken met de Belgische koning Filip en de Belgische ministers en minister-presidenten begin deze week de noodzaak benadrukt van goede spoorverbindingen tussen China en de haven van Antwerpen.

De handelsroute over het spoor zal veel tijdswinst opleveren. Een vrachtschip dat vertrekt uit de haven van Shanghai doet er meer dan dertig dagen over om Europese havens als Antwerpen, Rotterdam of Hamburg te bereiken. Wanneer de spoorlijn tussen China en Europa gereed is kan een goederentrein dezelfde afstand in ‘slechts’ 16 dagen afleggen.

silk-road-route

België doet ook mee aan Aziatische handelsroute