‘Silk Road’ brengt China en Europa dichter bij elkaar

China heeft als wereldmacht in opkomst grote plannen in de Euraziatische regio, zo schrijft Russia Today correspondent Pepe Escobar in zijn laatste analyse. China ziet Europa als een belangrijke handelspartner, maar voelt zich door de grote Amerikaanse overmacht op zee genoodzaakt een alternatieve handelsroute op te zetten richting Europa. Dat alternatief is de ‘Silk Road’, een 11.179 kilometer lange spoorlijn die begint in het Chinese Chongqing en die eindigt in de Duitse stad Duisburg. Deze spoorlijn, die in augustus dit jaar in gebruik werd genomen, maakt het mogelijk om veel sneller goederen te transporteren tussen China en West-Europa. Terwijl containerschepen 36 dagen onderweg zijn om goederen van China naar Duitsland te brengen kan dat met de nieuwe treinverbinding in 16 dagen, ruim twee keer zo snel.

silk-road-vs-maritime-transport

China kan veel sneller goederen transporteren over land via de ‘Silk Road’

Silk Road

In 2013 hield de Chinese president Xi Jinping een toespraak, waarin hij het toekomstideaal voor China omschreef. Deze ‘Chinese droom’ bestaat uit gebalanceerde economische groei, veel aandacht voor culturele waarden en een betere kwaliteit van leven voor de Chinese bevolking. Onderdeel van de toekomstvisie voor China is een netwerk van handelsroutes die China in verbinding brengen met de Euraziatische regio en Europa. Het eindresultaat hiervan moet een geïntegreerd netwerk zijn van wegen, hogesnelheidstreinen, olie- en gasleidingen, glasvezelverbindingen en zeehavens, die China op iedere denkbare manier in verbinding brengen met de Euraziatische regio, West-Europa en de Middellandse Zee.

De bestaande ‘Silk Road’ spoorlijn loopt dwars door Kazachstan en Rusland naar Europa. Er is ook al een tweede route gepland, die dwars door centraal-Azië, Iran, Irak en Turkije gaat en die Venetië als eindbestemming krijgt. Als deze spoorlijn operationeel is kunnen meer landen in de Euraziatische regio en in het Midden-Oosten goederen over land vervoeren naar afzetmarkten in zowel China als Europa. Omgekeerd kunnen Europa en China exportartikelen via een snelle spoorverbinding over land naar tussenliggende landen gebracht worden. In de toekomst moet de Chinese stad Ürümqi (3 miljoen inwoners) het centrale punt worden van het de ‘Silk Road’ netwerk. Niet alleen is het de grootste stad in het westelijke deel van China, ook staat het sinds 1992 bekend als middelpunt van Azië. De coördinaten van de stad liggen volgens aardrijkskundigen precies in het midden van Azië.

Europa op een splitsing

Door de situatie in Oekraïne zijn de internationale verhoudingen op scherp gezet. Binnen Oekraïne strijden pro-Russische en pro-Europese groeperingen om de macht, terwijl Europese landen volgzaam de Amerikaanse sancties tegen Rusland overnemen. Het is de verdeel- en heerspolitiek waar de VS om bekend staat, een politiek waar Rusland en China niet van gediend zijn. Het is de vraag of Europa in staat is een vuist te maken tegen de Verenigde Staten en meer toenadering te zoeken tot de twee grote machtsblokken in Azië.

Lees ook: