Google en Facebook willen nieuwsresultaten filteren

Google en Facebook willen de nieuwsresultaten op hun websites filteren, zo schrijft het Financieel Dagblad. De twee internetgiganten proberen op deze manier nieuwsberichten te weren die ‘misleidende informatie verspreiden’. Het zou vooral gaan om gesponsorde berichten, die talloze keren op Facebook gedeeld worden en die via het Google Adsense advertentienetwerk overal te zien zijn.

Technologiebedrijven als Google en Facebook gebruiken kunstmatige intelligentie om te bepalen welke nieuwsberichten in de zoekresultaten en in de tijdlijn te zien zijn, waarna medewerkers de resultaten controleren en finetunen. Zo krijgen gebruikers een nieuwsoverzicht te zien dat goed aansluit bij hun voorkeuren en bij de websites die ze vaker bezocht hebben.

Amerikaanse verkiezingen

De discussie over het filteren van nieuwsresultaten laaide op tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Zo werd Google tijdens de verkiezingscampagne beschuldigd van het manipuleren van zoekresultaten en zoeksuggesties. In de zoeksuggesties verdwenen de negatieve associaties met Hillary Clinton, terwijl bij Trump de negatieve associaties juist benadrukt werden. Eind vorig jaar werd er zelfs een wetenschappelijke studie gepubliceerd over het manipuleren van zoekresultaten op zoekmachines als Google.

Censuur?

De macht van social media en grote internetbedrijven als Google en Facebook mag niet onderschat worden. Zo is uit onderzoek gebleken dat Facebook voor ‘Millennials’ inmiddels de belangrijkste bron van politiek nieuws is geworden. Ook blijkt uit een recent onderzoek van Pew Research dat meer dan zes op de tien Amerikanen vandaag de dag nieuws leest via social media.

Bedrijven als Google, Facebook en Twitter nemen dus steeds meer de rol van kranten en nieuwssites over voor wat betreft het filteren van het dagelijkse nieuws. Daarom is het op zijn minst zorgwekkend te noemen dat er plannen zijn om de resultaten te filteren. Want wie bepaalt of nieuwsberichten ‘nep’ zijn en of deze ‘valse informatie’ verspreiden? Krijgen we in de toekomst een zwarte lijst van nieuwssites die geweerd worden uit de zoekresultaten en uit de Facebook tijdlijn?