Belangstelling goud en zilver trekt aan in India en China

 

Op de Chinese Shanghai Gold Exchange (SGE) werd vorige week vrijdag 4.062 metrische ton aan zilver verhandeld, het hoogste handelsvolume sinds eind april 2011. Toen ging de zilverprijs snel omhoog richting de $49 per troy ounce, terwijl het glimmende edelmetaal op het moment van schrijven voor een spotprijs van $34,80 per troy ounce verhandeld wordt. Hieruit kunnen we opmaken dat het sentiment in de zilvermarkt weer begint aan te sterken, na de bijzonder zwakke koersbeweging in de zomermaanden. Toen bleef de prijs van zilver wekenlang rond de $27 en $28 per troy ounce schommelen. Door de slechte banencijfers uit de VS, de aanhoudende zorgen over de Europese schuldencrisis en de nieuwe 'QE3' stimuleringsmaatregel van de Federal Reserve kiezen steeds meer beleggers voor de veiligheid van edelmetaal.
 
Volgens de Zwitserse bank UBS geniet zilver extra populariteit onder beleggers omdat het metaal goedkoper is dan goud en omdat het een hogere volatiliteit kent dan het gele edelmetaal. Volgens UBS is het nu duidelijk dat zilver weer meer aandacht krijgt van beleggers. Toch blijft UBS de handel in China goed in de gaten houden, omdat het om grote volumes gaat die de markt naar boven en naar beneden kunnen bewegen.
 
In India hebben beleggers een sterke voorkeur voor goud, het edelmetaal dat in de zomer relatief duur was door de zwakke roepie. Terwijl de dollarprijs van goud relatief vlak bleef zorgde de verzwakking van de Indiase munt voor recordprijzen in de lokale munt, waardoor de vraag naar goud in India werd getemperd. In de afgelopen dagen begon de Indiase roepie opeens weer een paar procenten aan te sterken ten opzichte van de dollar, wat samen met de aankondiging van QE3 in Amerika zorgde voor een positief sentiment op de Indiase goudmarkt. De Indiase juweliers en beleggers grepen deze omstandigheden volgens het Barclays Capital aan om massaal goud in te kopen. De nieuwe stimuleringsmaatregel van de Federal Reserve heeft volgens de Britse zakenbank een ondersteunend effect op de goudprijs. In het najaar is er onder de Indiase bevolking sowieso een sterke behoefte om goud te kopen, omdat het de periode is waarin veel festivals en bruiloften op de agenda staan.