Vlaggenschip HTC roept dalende verkopen halt toe

Technologie bedrijf HTC Corp. zag hun verkopen tot het eerste kwartaal van dit jaar voor negen kwartalen achter elkaar afnemen. Het bedrijf leed daardoor in 2013 voor het eerst een verlies en moest flink snijden in haar marketingbudget. De tech-gigant leek slachtoffer te worden van de hevige concurrentie van Samsung, Apple en Lenovo.

Met de introductie van de nieuwe mobiele telefoon, de HTC One M8, eind maart lijkt bij het bedrijf echter het tij te keren. Het nieuwe vlaggenschip in de HTC One lijn werd goed door de markt ontvangen. Vooral het design spreekt aan bij early-adaptors. Volgens de CFO  van HTC, Chang Chialin, wil het bedrijf nu doorpakken op dit succes met de introductie van meer mid-range telefoons. Ze hopen hiermee ook de mainstream consumenten aan te spreken.

Met de succesvolle introductie van de HTC One M8 verwacht het bedrijf in het tweede kwartaal weer winst te gaan maken. De verwachting van het bedrijf is een stuk hoger dan dat de markt verwacht. HTC verwacht zelf over het tweede kwartaal tussen de 2,21 en 3 Taiwanese dollar per aandeel winst te maken (5,3 en 7,2 cent). Analisten hielden rekening met maximaal 0,6 Taiwanese dollar winst per aandeel. In het eerste kwartaal van 2014 maakte het bedrijf nog 2,3 Taiwanese dollar verlies per aandeel. De introductie van mid-range mobiele telefoons moet de omzet en winst minder afhankelijk maken van de premium lijn, de HTC one. Chialin gaf aan dat het bedrijf de intentie heeft om dit midden marktsegment te gaan domineren. Daarnaast zal het bedrijf zich, net als zijn belangrijkste concurrenten, ook begeven in het budget segment van de markt. Sinds de introductie van de HTC One M8 heeft het aandeel HTC weer een stijgende trend te pakken.

HTC-One