Gedupeerde klanten Rabobank moeten zelf bewijzen wat er in de kluis lag

Gedupeerden van de kluisjesroof bij de Rabobank in Oudenbosch zullen zelf moeten bewijzen wat er in hun kluis lag om de schade vergoedt te krijgen. Dat zei Johan Staes, directievoorzitter van de Rabobank West-Brabant-Noord, eerder deze week tegenover omroep Brabant. De inhoud van de kluisjes is tot een waarde van maximaal €45.000 verzekerd, maar het zal voor klanten nog niet zo makkelijk zijn om te bewijzen wat er precies in hun kluisje lag opgeslagen.

De klanten van de Rabobank zullen aan de hand van foto’s moeten aantonen welke kostbaarheden ze in de kluis bewaarden. Kunnen ze dat niet, dan is het nog maar de vraag op welke manier zij gecompenseerd zullen worden. “We kunnen klanten niet op hun blauwe ogen geloven. In dit soort problematieken gelden natuurlijk eigen regels, we kunnen niet iedereen zomaar geloven.”

Kluisjes leeggehaald

Maandagmiddag ontdekte de Rabobank dat er een roofoverval was gepleegd, waarbij een paar honderd kluisjes in de kelder van het bankgebouw werden opengemaakt en leeggehaald. De totale schade is lastig te overzien, omdat de bank niet weet hoeveel kostbaarheden er in de kluisjes lagen. Dat zal de bank de komende weken samen met alle gedupeerde klanten proberen vast te stellen.

De traditionele banken bieden steeds minder vaak kluisjes aan, omdat deze service veel extra kosten met zich meebrengt. Ook bij de Rabobank in Oudenbosch werd de mogelijkheid om een kluisje te huren niet meer aangeboden aan nieuwe klanten. Volgens de directievoorzitter van de Rabobank West-Brabant-Noord wil dat niet zeggen dat er de laatste jaren bezuinigd is op deze dienstverlening.

Omroep Brabant verzamelde verhalen van een aantal gedupeerde klanten, die hun spaargeld of een deel van hun pensioen zijn kwijtgeraakt. Ook zijn er klanten die andere waardevolle spullen in de kluis bewaarden, zoals trouwboekjes, diploma’s en andere documenten. Ook voor deze klanten is het nog onduidelijk of hun spullen er nog liggen.

Lees ook:

Gedupeerde klant geeft uitleg bij Omroep Brabant

Gerelateerd:

Frank Knopers

Frank Knopers schrijft sinds 2011 voor Marketupdate. In zijn vrije tijd zit hij vaak op de racefiets.